green light

In prezent: FREE

slide-down
 
Web Design

Programare Web

Servicii Web

Bookmark and share

Cerere oferta

Date contact
Email: Office
(parola: arealweb.ro)
Telefon: 0742619000
Yahoo ID: enewsro

Servicii online

Articole Web Design

HyperText Markup Language (HTML)

HTML este o forma de marcare orientata catre prezentarea documentelor text pe o singura pagina, utilizand un software de redare specializat, numit agent utilizator HTML, cel mai bun exemplu de astfel de software fiind browserul web. HTML furnizeaza mijloacele prin care continutul unui document poate fi adnotat cu diverse tipuri de metadate si indicatii de redare. Indicatiile de redare pot varia de la decoratiuni minore ale textului, cum ar fi specificarea faptului ca un anumit cuvant trebuie subliniat sau ca o imagine trebuie introdusa, pana la scripturi sofisticate, harti de imagini si formulare. Metadatele pot include informatii despre titlul si autorul documentului, informatii structurale despre cum este impartit documentul in diferite segmente, paragrafe, liste, titluri etc. si informatii cruciale care permit ca documentul sa poata fi legat de alte documente pentru a forma astfel hiperlink-uri (sau web-ul).

HTML este un format text proiectat pentru a putea fi citit si editat de oameni utilizand un editor de text simplu. Totusi scrierea si modificarea paginilor in acest fel solicita cunostinte solide de HTML si este consumatoare de timp. Editoarele grafice (de tip WYSIWYG) cum ar fi Macromedia Dreamweaver, Adobe GoLive sau Microsoft FrontPage permit ca paginile web sa fie tratate asemanator cu documetele Word, dar cu observatia ca aceste programe genereaza un cod HTML care este de multe ori de proasta calitate. HTML se poate genera direct utilizand tehnologii de codare din partea serverului cum ar fi PHP, JSP sau ASP. Multe aplicatii ca sistemele de gestionare a continutului, wiki-uri si forumuri web genereaza pagini HTML. HTML este de asemenea utilizat in email. Majoritatea aplicatiilor de email folosesc un editor HTML incorporat pentru compunerea email-urilor si un motor de prezentare a email-urilor de acest tip. Folosirea email-urilor HTML este un subiect controversat si multe liste de mail le blocheaza intentionat.

SEO - Search Engine Optimization

SEO nu este un cuvant popriu zis, ci este prescurtarea din engleza a "search engine optimization" care inseamna "optimizare pentru motoare de cautare", referindu-se strict la pagini web. Optimizarea unui site pentru motoarele de cautare este o subcategorie a marketing-ului online, aceasta practica aparand in anul 1990, odata cu aparitia primelor site-uri pe Internet. Cu timpul, optimizarea unei pagini web, al unui site, a devenit un serviciu oferit de unele companii si/sau corporatii. Scopul primordial al pocesului de optimizare al unui site pentru motoarele de cautare este inbunatatirea locului pe care este afisat un anumit site in anumite motoare de cautare in cazul unei cautari organice, algoritmice.

La inceputurile Internetului, motoarele de cautare afisau in urma unei cautari, pagini in a caror descriere de afla cuvantul de cautare. Deoarece webmaster-ii (proprietarii de site-uri) au facut abuz de acest factor, motoarele de cautare au alcatuit algoritme mult mai complexe, care includ:

  • Textul din Tag-ul title
  • Nume de domeniu
  • Elementele HTML|Tag-urile HTML
  • Frecventa unui cuvant cheie, atat in pagina cat si global
  • Sinonime ale cuvantului cheie
  • Atributele ALT pentru imagini
  • Titlul link-urilor
  • Numarul total de hyperlink-uri de la si spre o pagina
  • Calitatea site-urilor de la care pleaca link-uri spre o pagina
  • Varsta unui site

in sens larg , SEO este Marketing prin intelegerea modului in care functioneaza algoritmii de cautare, si ce ar cauta vizitatorii , pentru a stabili corespondenta cu siturile oferind ce acestia cauta. Anumite eforturi SEO pot implica optimizarea codarii unui sit , fara a face modificari vizibile pentru vizitatori, precum ierarhizarea structurii sitului , evitarea sau rezolvarea unor probleme care ar putea impiedica motoarele de cautare sa indexeze complet situl. Alte eforturi mai vizibile ar fi includerea de continut unic care este usor indexat si extras de pe situri web datorita vizitatorilor umani.

Termenul SEO poate sa se refere la "Optimizatori pentru Motoare de Cautare" , un termen adoptat de industria consultantilor care se ocupa de optimizarea proiectelor in numele clientilor , si al angajatilor proprietarilor de situri care pot lucra SEO in interiorul firmei.

Optimizatori pentru Motoare de Cautare , adesea ofera SEO ca un serviciu singular , facand parte dintr-o campanie mai mare de marketing. Deoarece un proces de optimizare eficient poate cere schimbari in codul sursa al sitului , este recomandat sa fie inclus iin dezvoltarea initiala si design-ul sitului, ajungand la folosirea termenului "Search Engine Friendly"( "Prietenos Motoarelor de Cautare") pentu a descrie design-ul , meniurile , sistemul de management al continutului , si al cosului de produse care poate fi optimizat usor si eficient. Se spune ca Google are peste 300 de factori in componenta algoritmului de afisare a rezultatelor, ceea ce a creat numeroase polemici legate de tacticile folosite pentru SEO, in randul webmaster-ilor.

World Wide Web

Termenul World Wide Web (abreviat WWW; numit si Web sau web, care in engleza inseamna "retea" si se pronunta aproximativ 'ueb, cu diftong - intr-o singura silaba) este un sistem de documente si informatii de tip hipertext legate ele intre ele care pot fi accesate prin reteaua mondiala de Internet. Documentele, care rezideaza in diferite locatii pe diverse calculatoare-server, pot fi regasite cu ajutorul unui URI univoc. Hipertextul este prelucrat cu un ajutorul unui program de navigare in web numit browser care descarca paginile web de pe un server web si le afiseaza pe un terminal.

WWW este numai unul dintre multele servicii si aplicatii informatice disponibile in Internet. Alte servicii sunt de exemplu: afisarea de informatii mai mult sau mai putin statice cu forma de text, imagini si sunete (asa-numitele pagini web), posta electronica e-mail, transferul de fisiere de date si informatii FTP, chat, aplicatii video si video on demand, servicii telefonie si telefonie cu imagine prin Internet de tip VoIP, posturi de radio si televiziune prin Internet, e-commerce, sondari de opinie, raspandirea stirilor prin metode RSS, toate genurile de grafica si muzica, lucru pe un calculator de la distanta prin Internet, grupuri de discutii pe diverse teme, sisteme de jocuri interactive s.a. Totusi, WWW este cel mai important si mai raspandit serviciu.

Webul a fost inventat in 1989 la Centrul European de Cercetari Nucleare (CERN). Propunerea initiala de creare a unei colectii de documente avand legaturi intre ele a fost facuta de Tim Berners-Lee in martie 1989. Aceasta propunere a aparut in urma problemelor de comunicare pe care le intampinau echipele de cercetatori ce foloseau centrul, chiar si folosind posta electronica. Primul server web folosit de Tim Berners-Lee, acum la Microcosm, muzeu al CERNPrimul prototip al acestei colectii (mai intai in format de text simplu) a aparut nu mult inainte de decembrie 1991, cand s-a facut prima lui demonstratie publica. Studiul a fost continuat prin aparitia primei aplicatii grafice Mosaic, in februarie 1993, realizata de cercetatorul Marc Andreessen de la centrul universitar National Center for Supercomputing Applications (NCSA) din orasul Urbana-Champaign din statul federal Illinois, SUA. Apoi webul a evoluat pana la ceea ce este astazi, un serviciu integrativ si multimedial, avand ca suport fizic Internetul.

Web Design

Prin web design se intelege in general realizarea de site-uri web, de la momentul conceperii structurii si interfetii grafice si pana la finalizarea programarii si introducerea propriu-zisa a datelor - imagini, text, fisiere si alte elemente - care alcatuiesc continutul site-ului.

Primul webdesigner a fost chiar inventatorul www-ului, Tim Berners Lee, care a publicat primul site din lume in anul 1991. La inceput site-urile nu erau nici pe departe atat de complexe si incarcate grafic cum sunt in prezent, limbajul utilizat - HTML - fiind nu prea puternic si permitand numai o serie limitata de formatari, precum si inserarea de link-uri, pentru a putea "lega" paginile intre ele, web designul fiind, de fapt, mai mult "programare" web.

in prezent preocuparea pentru aspectul grafic al site-urilor, devenite puternice instrumente publicitare si comerciale, justifica in intregime denumirea de "web design", iar tehnologiile utilizate s-au diversificat si au devenit din ce in ce mai complexe. Firmele care produc site-uri lucreaza cu angajati specializati pentru fiecare etapa a dezvoltarii unui site, de la stadiul de conceptie grafica la programare si editare de continut pentru SEO (optimizarea site-urilor pentru motoarele de cautare). Site-urile actuale sunt din ce in ce mai mult axate pe animatie interactiva si dinamism, aceste deziderate fiind indeplinite de exemplu de cunoscutul program Adobe Flash, precum si de alte programe aparute dupa acesta, care pot genera automat fisiere animate cu extensia originara .swf.

Site-urile, in forma in care ele se afiseaza in browsere, sunt de fapt interpretari vizuale, menite sa fie intelese de orice persoana, fara sa-i fie necesare cunostinte in domeniul informaticii sau al secventelor de cod redactate de programatori. Daca nu ar exista browserele care stiu sa interpreteze limbajul de script si sa afiseze rezultatul pe ecran, site-urile ar fi doar insiruiri de texte neformatate si, cel mai probabil, fara imagini. in principiu, limbajul HTML indica locul in care sa se afiseze diversele elemente vizibile, dimensiunea, culoarea, precum si alti parametri care confera unei pagini web atat un aspect anume cat si functionalitate optima.

» Ce presupune realizarea unui site «

Orice site web trece in mod necesar prin mai multe etape:

  • 1. Gasirea ideilor
  • 2. Schitarea elementelor vizuale si compunerea structurii
  • 3. Programarea (HTML, CSS, Javascript etc.)
  • 4. Testarea solutiei
  • 5. Schimbarea partilor care nu corespund tintei
  • 6. Publicarea pe Internet sau intranet
  • 7. Modificarea ulterioara si relansarea pe Internet, dupa nevoile clientilor sau ale timpului

Dupa stabilirea structurii site-ului se intra in etapa conceperii unei interfete grafice care, pe langa scopul pur estetic, trebuie sa faciliteze accesul vizitatorilor la toate sectiunile publice ale site-ului, sa fie comprehensiva si, nu in ultimul rand, sa asigure incarcarea rapida a paginilor, prin modul in care vor fi realizate diversele elemente grafice.

Din punctul de vedere al designului, site-urile sunt in mare parte alcatuite din tabele cu linii invizibile in care se insereaza imagini (sigla, imagini-simbol, butoane etc.) si texte, in asa fel incat aspectul sa fie unitar si sa nu se sesizeze vizual organizarea tabelara. Celulele tabelelor *pot avea fundaluri colorate,

  • pot fi alcatuite din imagini si desene care se repeta pe orizontala sau pe verticala,
  • pot fi umplute cu texturi mai mult sau mai putin neregulate (ca pietrisul, frunzisul etc.)
  • sau pot ramane si albe.

Este de notat ca actualmente locul tabelelor a fost luat de popularul mod de formatare CSS, care reprezinta o solutie mai "curata" din punctul de vedere al programarii decat utilizarea tabelelor.

Astfel, graficianul utilizeaza initial un program de grafica (de exemplu, Adobe Photoshop sau Corel PhotoPaint) pentru a concepe un "instantaneu" al site-ului respectiv. El creeaza forma butoanelor, dimensioneaza si pozitioneaza sigla site-ului, stabileste locatia meniurilor, dimensiunea si aspectul textului, schema de culori a site-ului, precum si alte aspecte specifice. Datorita faptului ca aceasta imagine primara este apoi "taiata" in imagini mai mici, care urmeaza sa fie inserate in tabele sau definite in CSS, din punct de vedere grafic, site-urile se supun acelorasi reguli de compozitie ca si lucrarile grafice tiparite, imbinate insa cu o serie de parametri tehnici care permit implementarea ulterioara a elementelor de programare. Astfel, un "grafician de web" va lucra altfel decat un "grafician de print", incercand sa anticipeze locurile unde pot aparea probleme potentiale si sa gaseasca solutii pentru a evita orice deformare a site-ului, indiferent daca urmeaza sa fie utilizate dimensiuni relative sau absolute. De exemplu, un grafician de web stie ca este preferabil sa utilizeze fundaluri de tip "culoare indicata din cod" sau de tip "imagine repetata pe axa x sau y", decat fundaluri dintr-o singura imagine foarte mare, care ar reduce mult viteza de incarcare a site-ului.

Dupa ce imaginea initiala a fost impartita in mai multe imagini mici, acestea se introduc in tabele sau se pozitioneaza cu ajutorul CSS, fie prin scrierea directa a codului HTML intr-un program simplu de editare text, cum ar fi Notepad, fie prin utilizarea unui editor HTML, in general de tip WYSIWYG, cum ar fi Dreamweaver. Astfel se genereaza un prim "schelet" al site-ului, denumit "mock-up", care simuleaza site-ul si toate functiile lui, fara a avea insa continutul real, ci numai texte de tip lipsum si imagini provizorii. in cazul in care este vorba de un site simplu, cu putine pagini, tot ce mai ramane de facut este introducerea continutului final. in cazul in care este vorba de un site complex, de exemplu un catalog sau un magazin virtual, mock-upul intra in etapa de programare complexa, care poate utiliza limbaje mai complicate (de tip server-side ca de exemplu PHP, ASP, sau si de tip client-side) precum si baze de date.

Sit Web

Expresia Sit Web (sit web, web sait, uneori si web site sau website) provine din cuvantul englez website si desemneaza o grupa de pagini web multimediale (continand texte, imagini fixe, imagini miscatoare si chiar sunete), accesibile in Internet in principiu orisicui, de obicei pe o tema anume, si care sunt conectate intre ele prin asa-numite hyperlinkuri. Paginile web sunt descrise pe scurt ceva mai jos. Diversele situri web pot fi oferite de catre o companie, un proiect, o retea de utilizatori, o persoana particulara, o administratie publica si multe altele. Actualmente (2007) numarul de situri web din Internet a depasit deja 100 de milioane. De obicei un sit web este administrat (creat, intretinut si actualizat) de catre un asa-numit webmaster, dar exista si alte posibilitati:

  • situl web se actualizeaza automat si permanent pe baza unei banci de date;
  • paginile sale se creeaza in mod dinamic si automat in functie de actiunea utilizatorului in cadrul unei aplicatii web;
  • situl web se creeaza si e administrat chiar de catre utilizatorii ("vizitatorii") sai
La inceputurile Internetului fiecare sit web se accesa prin indicarea adresei sale numerice specifice (adresa IP), de ex. 155.284.317.027. Ulterior pentru siturile web s-au introdus si numele de domenii, care permit indicarea adresei respective in mod mult mai comod, prin cuvinte sau nume usor de retinut, ca de ex. www.wikipedia.org. Adresele de situri web trebuie sa fie clar stabilite, unice pe lume, si chiar garantate pentru posesorul respectiv

Un sit web este alcatuit de regula din mai multe pagini web. O pagina web este un document creat cu ajutorul unui limbaj de programare cum ar fi HTML, PHP, ASP sau AJAX, fiind accesibil vizitatorilor prin intermediul protocolului HTTP, care transfera informatia de la server la browser. Pagina web se numeste asa deoarece afisata pe un monitor, ea se aseamana cu o pagina de ziar: de obicei paginile web au o latime care incape in intregime pe ecran. in schimb, pagina poate fi chiar mult mai inalta decat inaltimea ecranului, ea putand fi totusi usor afisata cu ajutorul functiilor normale ale mausului si browserului folosite, prin "tragere" in sus si in jos. De asemenea, un sit web poate fi vizualizat pe orice dispozitiv conectat la Internet capabil sa afiseze informatii prin intermediul protocolului HTTP (telefoane mobile, PDA-uri, etc.). Un sit web alcatuit din mai multe pagini are de obicei o pagina initiala sau principala numita homepage, de la care pleaca legaturi catre paginile interioare, secundare. Structurile si schemele de "navigare" din interiorul siturilor web sunt foarte diferite, in functie de scopurile, dorintele si posibilitatile ofertantului de informatii. De obicei aceasta homepage este chiar pagina de start a sitului, pe care ofertantul o face cunoscuta la public.

Siturile web se pot clasifica dupa o multime de factori, dar principalul factor ramane subiectul de activitate (sau continutul) sitului. Din punct de vedere tehnologic un sit web poate fi alcatuit, din orice tipuri de date si informatii statice, camere de discutii, produse si servicii de vanzare, anunturi, formulare de completat online, sunete digitalizate, clipuri video, imagini statice si animate, efecte speciale, meniuri dinamice si multe, multe altele. Vorbind la un nivel mai inalt, subiectul (tema) un sit web poate fi: un asa-numit blog, portal, catalog web, magazin virtual, banca, universitate, biblioteca, enciclopedie, revista, ziar si aproape orice altceva. Un exemplu de sit web oarecum surprinzator este CouchSurfing, un sistem de mijlocire de locuinte particulare pentru gazduirea pe timpul concediului a calatorilor interesati de contacte cu noi persoane particulare si noi culturi. Daca la inceput nu s-a pus accent prea mare pe latura estetica, in zilele de azi se acorda o importanta din ce in ce mai mare nu numai continutului de informatii al unui sit web, dar si esteticii, dinamicii si atractivitatii lui. La ora actuala (2007) Internetul contine sute de milioane de pagini web, pe cele mai variate subiecte si limbi. in octombrie 2006, Netcraft, o companie de monitorizare a Internetului care produce statistici despre Internet inca din anul 1995, a anuntat ca in web exista 101.435.235 situri, fiecare cu nume de domeniu propriu (fata de 18.000 situri in august 1995).

Spatiu publicitar

Publicitate
Promo Promo